Dåligt uppdaterat här...
Kategori: Allmänt

Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Du och jag kan göra tv-kvällen lite mer jämställd
”Det är dags för fredagsmys!” sjöng jag glatt och slängde mig på soffan. För fredagsmys var det i sanning dags för; pojkvännen stod i köket och blandade dipp till chipsen, mjukisbrallorna var på och snart skulle en förhoppningsvis lagom lättsmält fredagsfilm börja.
Jag kröp upp i soffan under en filt och började zappa mellan kanalerna. Det var reklam på fyran där filmen snart skulle börja och jag lutade mig tillbaka med en liten belåten suck.
Den första reklamfilmen var för ett tvättmedel. En snygg kvinna i 35-årsåldern log onaturligt brett när hon berättade att hon var så glad att hennes svärmor hade tipsat henne om detta fantastiska nya tvättmedel, som helt enkelt hade förändrat hennes liv.
Nästa reklam var för öl. Ett gäng yngre män umgicks och drack öl och ett par lättklädda tjejer… tja, de verkade inte göra så mycket mer än att passa upp på killarna med mer öl. Jag reste lite på mig i soffan. De flesta av mina tjejkompisar tar lika gärna en stor stark som ett glas vin. Varför ser vi aldrig en reklam där ett gäng tjejer skålar i Norrlands Guld och dricker i djupa klunkar från stora ölsejdlar?
Förövrigt är det alltid min pojkvän som tvättar hos oss. Hur det blev så vet jag inte men någon gång när hushållsuppgifterna delades upp blev han ansvarig för tvättkorgen. Såhär är det säkerligen i många hem, för att inte tala om alla ensamstående killar som självklart tvättar sina egna smutsiga kalsonger. Ändå är det en kvinna som tindrande berättar hur bra tvättmedel har gjort hennes liv lite mer perfekt (och snälla, skjut mig den dag min livskvalité kan påverkas av ett tvättmedel). Kan ni minnas att ni har sett en man nästan göra hjulningar av lycka över nya revolutionerande tvättegenskaper som gör hans tvätt extra vit?
Reklamfilmerna fortsatte och jag satt nu käpprak i ryggen och räknade. På de följande fem minuterna såg jag tre reklamfilmer till som genusmässigt var minst sagt tvivelaktiga. Att det finns ojämnställda reklamfilmer i sig är kanske ingen nyhet, men den här mängden förenat med min vilja att bara koppla av och titta på tv, inte tänka och analysera, gjorde att jag kände mig lite snuvad på fredagsmys-lugnet.
Det måste ju finnas fler än jag som reagerar på det här? Tänkte jag och tog ett par chips ur skålen pojkvännen tagit fram.
Det är det, visar en rapport från Reklamombudsmannen. RO tog 2011 emot drygt 1000 anmälningar, vilket var en fördubbling jämfört med 2010. Av de totalt 275 ärenden anmälningarna resulterade i handlade nästan hälften om just könsdiskriminering. De branscher som varit mest representerade i de olika ärendena är (kanske inte så förvånande?) mode och annan detaljhandel, livsmedel samt hälsa och skönhet. Bland annat har en stor klädkedja för män blivit fälld för en reklamfilm där det medverkar flera kvinnliga modeller endast iklädda bikini som utför aerobics (och reklamen är för kläder - herrkläder).
Kanske kan du och jag se schablonbilderna och det överdrivna i reklamen, men kan vi alla det? Jag undrar tillexempel om barn som parkerat sig framför tv:n för att se ”X-faktor” eller ”Gladiatorerna” kan se hur vinklade och långt från verkligheten vissa reklamer är. Barn gör ju som bekant sällan som vuxna säger, hellre som vuxna gör.
Tv-kvällen kunde fortsätta, men jag gick morgonen efter in på Reklamombudsmannens hemsida för att ta reda på hur man gör en anmälan om oetisk reklam. Där kan man också se vilken reklam som blivit friad respektive fälld det senaste året, med anmälaren, annonsörens och opionionsnämndens bedömning. Kanske kan du göra så att reklamen som sticker dig i ögonen hamnar där?
Jag tror det är en bra början – att vi pratar om problemet och att vi vågar tycka att någonting är fel. Vi måste få ifrågasätta den skeva verklighet som presenteras för oss mitt under rådande fredagsmys.
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt
Kategori: Allmänt